شنبه 89/6/27
مسلمانان وظیفه دارند مساجد را خالی نگذارند و نمازشان را در مسجد بخوانند. مساجد را خالی گذاشتن خوب نیست، این که در روایات برای ساختن مساجد و مسجد رفتن فضایل زیادی ذکر شده برای ان است که مساجد خالی نماند...
البته مسجد فقط برای نماز خواندن نیست. بلکه مکان تربیت مسلمانان نیز هست جایی است که انان اداب و احکام زندگی خود را یاد می گیرند تا یک مسلمان واقعی بشوند.
مسجد ساختن از مستحبات موکد است و ثواب عظیمیم دارد،درحدیث آمده است:
«رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس در دنیا مسجدی بسازد خداوند سبحان در برابر هر وجب آن( و یا فرمود: در برابر هر ذراع آن) شهری از طلا و نقره و در و یاقوت و زمرد و زبرجد و لؤلؤ به او عطا می فرماید.»
(وسائل الشیعه، ج3،ص483)
ابوعبیده حذاء از امام باقر علیه السلام روایت کرده که فرمودند:
«کسی که بنا کند مسجدی را هر چند به اندازه لانه مرغی باشد بنا می کند خدا برای او در خانه ای در بهشت.
ابوعبیده گفت: در بین مکه و مدینه حضرت به من گذشت، سنگ هایی را برداشتم و چیدم (وبه اندازه ای که بشود در آن نماز خواند) عرض کردم: این از آن است که شما فرمودید؟ فرمودند: آری.
در تورات نوشته شده است که خانه های من در روی زمین مسجدهاست پس خوشا به حال آن نده ای که در خانه وضو بگیرد و تطهیر نماید وسپس در خانه من، مرا زیارت کند آگاه باشد که احترام زیارت کننده و میهمان بر صاحب خانه لازم است. (ثواب الاعمال، ص66)
در حدیث دیگر می فرماید: آگاه باش به انان که در تاریکی های شب به طرف مسجدها روانند مژده ده که در قیامت با نوری درخشان خواهند بود.
کسی که مسجد می رود قدم ها را کوچک بردارد تا ثواب بیشتر برای او نوشته شود در روایت از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده که فرمود:
«کسی که به مسجدی از مساجد خدا برود برای او در برابر هر قدمی که بر می دارد تا به منزل برگردد ده حسنه می باشد و ده گناه از او محو و ده درجه به او عطا داده می شود.
ایشان به ابوذر فرمود:
ای اباذر! همانا خداوند به تو به هر نفسی که در مسجد می کشی درجه ای در بهشت عطا می کند و درود می فرستد بر تو ملائکه و به هر نفسی که می کشی نوشته می شود برای تو ده حسنه و محو می شود از تو ده گناه.
(بحارالانوار، ج77، ص72)
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از جبرییل پرسید: چیست برای امت من در جماعت؟
جبرییل گفت: ای محمد! اگر دو نفر باشند(امام و مأموم) خداوند برای هر یک از این دو نفر به هر رکعت نمازشان ثواب 150 نماز می نویسد و اگر سه نفر باشند برای هر نفرشان به هر رکعتش ثواب ششصد نماز، و اگر چهار نفر باشند به هر رکعت ثواب 1200 نماز، و اگر پنج نفر شوند به هر رکعت ثواب 2400 نماز، و اگر شش نفر باشند به هر رکعت ثواب 4800 نماز و اگر هفت نفر باشند برای هر کدامشان به هر رکعت ثواب 9800 نماز و اگر هشت نفر باشند به هر رکعت نمازشان ثواب 19200 نماز، و اگر نه نفر باشند برای هر کدامشان به هر رکعتی ثواب 36400 نماز، و اگر ده نفر باشند خداوند برای هر نفرشان به هر رکعت ثواب 70800 نماز، و اگر از ده نفر زیادتر شوند اگر آسمانها همه کاغذ و دریاها مرکب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند قدرت نوشتن ثواب یک رکعتش را ندارند.
ای محمد! اگر مومن تکبیره الاحرام را با اماما جماعت درک نماید از 600 هزار حج و عمره و از دنیا و آنچه در ان است بهتر است؛ به هفتاد هزار برابر؛ یک رکعت نمازی که مومن انجام دهد با امامع بهتر است از صد هزار دینار که صدقه بدهد بر مساکین، و سجده ا ی که مومن با اامام جماعت انجام دهد از ازاد کردن صد بنده بهتر است.
(عروة الوثقی، ص 762)
ناگفته نماند که این همه فضیلت برای رفتن به مسجد، زمانی است که اجتماع مردم در مسجد به نفع اسلام و مسلمین باشد و الا اگر خدای ناخواسته عده ای در مسجد جمع شوند برای توطئه و ضرر رساندن به اسلام و مسلمین، آن مسجد نه تنها فضیلت ندارد بلکه باید خراب کرد کما اینکه خداوند سبحان فرمود:
«والذین اتخذوا مسجداً ضرارا و کفرا و تفریقا بین المومنین» (توبه،107)
این آیه و آیات بعدش درباره گروهی دیگر از منافقان است که برای تحقق بخشیدن به نقشه های شوم خود اقدام به ساختن مسجدی در مدینه کردند که بعدا به نام مسجد ضرار معروف شد و خلاصه جریان این که گروهی از منافقان نزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم امدند و عرض کردند: به ما اجازه بدهید مسجدی در میان قبیله بنی سالم (نزدیک مسجد قباء) بسازیم تا افراد ناتوان و بیمار و پیرمردان از کار افتاده در آن نماز بگزارند و همچنین در شب های بارانی که گروهی از مردم توانایی آمدن به مسجد شما را ندارند فریضه اسلامی خود را در ان انجام دهند و این هنگامی بود که پیامبر عازم جنگ تبوک بود. پیامبر به آنان اجازه داد ولی اضافه کردند: آیا ممکن است شخصا بیایید و در آن نماز بگزارید ؟ پیامبر فرمود: من فعلا عازم سفر و هنگام بازگشت به خواست خدا به آن مسجد می آیم و نماز در آن می گزارم.
هنگامی که پیامبر صلوات الله علیه و آلهما از تبوک بازگشتند نزد ایشان آمدند و گفتند: اکنون تقاضا داریم که به مسجد ما بیایید و در ان جا نماز بخوانید. و از خدا بخواهید که ما را برکت دهد و این در حالی بود که هنوز پیامبر وارد مدینه نشده بود.
در این هنگام پیک وحی خدا نازل شد و این ایات را آورد و پرده از اسرار کار انان برداشت و به دنبال آن رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم دستور داد مسجد مزبور را آتش زنند و بقایای ان را ویران کنند و جای ان را محل ریختن زباله های شهر سازند.
اگر به چهره ظاهری کار این گروه بنگریم از چنین دستوری در آغاز دچار حیرت خواهیم شد، مگر ساختن مسجد آن هم برای حمایت از بیماران و پیران و مواقع اضطراری که در حقیقت هم یک خدمت دینی است، و هم یک خدمت انسانی، کار بدی است که چنین دستوری درباره آن صادر شده، اما هنگامی که چهره باطنی آنان را بررسی می کنیم خواهیم دید که این دستور چقدر حساب شده بود ه است ولی لطف خدا به یاری مسلمانان شتافت و ان نقشه را نقش بر آب کرد.
در نخستین آیه می گوید: گروهی دیگر از انها مسجدی در مدینه اختیار کردند و منظور آنها این بود که با این عمل ضرر و زیانی به مسلمانان برسانند (حتی اگر توفیق یابند اسلام را از صفحه جهان براندازند) و (تقویت کنند) کفر و تفرقه میان مومنان و کمین گاه برای کسی که با خدا و پیامبرش از پیش مبارزه کرده بود. آنها سوگند یاد می کنند که نظری جز نیکی نداشته ایم، اما خداوند گواهی می دهد که انها دروغ گو هستند و هرگز در آن قیام (وعبادت) نکن، آن مسجدی که در روز نخست بر پایه تقوا بنا شده شایسته تر است که در آن قیام (وعبادت ) کنی . در آن مردانی هستند که دوست می دارند پاکیزه باشند و خداوند پاکیزگان را دوست می دارد.
داستان مسجد ضرار درسی است برای عموم مسلمانان در سراسر تاریخ زندگیشان. گفتار خداوند و عمل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به روشنی نشان می دهد که مسلمانان هرگز نباید آنچنان ظاهر بین باشند که تنها به قیافه های به ظاهر حق نگاه کنند و از اهداف اصلی بی خبر مانند، مسلمان کسی است که نفاق و منافق را در هر زمان و در هر مکان و در هر لباس و چهره بشناسد. حتی اگر در چهره دین و مذهب، و در لباس طرفداری از قرآن و مسجد بوده باشد.
نویسنده بچه های مسجد ارسال شده در ساعت 3:25 عصر مرتبط با موضوع |